dimarts, 8 de novembre del 2016

Prova escrita

Cas pràctic: Cola cao i Nocilla.

Nutrexpa fou una empresa catalana del sector de l'alimentació, va ser fundada per dues famíles Ventura i Ferrero fins a la seva divisió. Entre els seus productes més populars hi ha: Cola CaoNocilla, la mel Granja San Francisco, la xocolata Paladín, els batuts Okey, el pastisset Phoskitos i els patés de La Piara. L'empresa fou fundada el 1940 al barri barceloní de Gràcia i comercialitzava els seus productes a EspanyaPortugalXile i la Xina.
A Espanya Cola Cao acapara el 60% de les vendes de cacao soluble enfront del 25% de Nesquik. No obstant això, per a gustos els països i, si ens anem a Suïssa, la cosa canvia. Allí el cacau de Nestlé arriba al 58% de les vendes, mentre que el Cola Cao es queda darrere amb tan sol un 32%.
Segons la pròpia web actualment produeixen uns 40 milions de quilos anuals, és a dir, gairebé un quilo anual per espanyol.
Nutrexpa, va facturar en 2013 un total de 569 milions d'euros i va emprar a més de 1800 persones. Actualment, Idilia foods:
Patrimoni Net                   291.743.721 €
Vendes                              368.790.603 €
Resultat Exercici                 73.051.400 €
EBITDA[1]                          12.059.861 €
A diferència del Cola Cao, la Nocilla va ser una adquisició.  A la fi dels anys 1960, el grup Starlux (actualment gallina blanca) es va inspirar en un producte del grup italià Ferrero, la crema untable Nutella, per elaborar el seu propi producte per al mercat espanyol. La massa de Nocilla té un terç menys de pasta d'avellanes que Nutella.
El primer eslògan de Nocilla va ser Què merendilla!.  Per donar-se a conèixer entre els joves, Nocilla va patrocinar campaments esportius, esdeveniments infantils i va apostar fortament per la publicitat. D'aquesta manera, Nocilla es va situar com a principal marca en el seu sector.
En 1997 els accionistes de Starlux van vendre la signatura al grup Knorr, que més tard va passar a les mans de la multinacional anglo-holandesa Unilever. Cinc anys després, els propietaris varen vendre la marca al Grup Nutrexpa, coneguda per ser el fabricant del Cola Cao. Sota la seva gestió, Nocilla va llançar nous sabors i altres productes.
S'han realitzat edicions especials dels tassons de Nocilla, dissenyats per Rosario Flores, Vicky Martín Berrocal, Agatha Ruiz de la Prada o Victorio & Lucchino entre uns altres.
Historial
El 1946 es registra i surt al mercat Cola Cao, el producte estrella de Nutrexpa.
El 1957, Nutrexpa inaugura una nova factoria al carrer Lepant de Barcelona. El 1962 la companyia inicia campanyes publicitàries a la televisió.
La companyia comença la seva fase d'expansió: el 1964 adquireix l'empresa competidora Phoscao, fabricant de cacau soluble. El 1970 adquireix l'empresa Galletas Paja, a Riudarenes (Girona), introduint-se, d'aquesta manera, al sector de la pastisseria i brioixeria.
El 1972 l'empresa mitjançant la marca Cola Cao es converteix en patrocinador olímpic en els jocs de Munich 72. Cola Cao comença així una llarga història com a "aliment olímpic".
El 1979 l'empresa construeix una nova fàbrica a Parets del Vallès (Barcelona), on se situa el magatzem general de distribució per a tota Espanya.
El 1980 l'empresa crea la seva primera filial en l'estranger, més concretament a Xile, dedicada a la fabricació del seu producte principal, el Cola Cao. Després d'aquesta primera filial se'n succeiran d'altres a l'Equador, Polònia, Xina i Rússia.
El 1989 Nutrexpa s'introdueix decididament al mercat xinés : inicia la producció de Cola Cao a la Xina. No obstant això, Idilia va decidir abandonar Xina després de 25 anys.  Va vendre la seva planta i el negoci que tenia al mercat xinès al grup Liwayway Holdings, centrat en la producció de begudes, patates fregides, caramels i aperitius.
Gao Li Gao, que en xinès significa Alt Feliç Alt, va ser la marca triada per Nutrexpa a la fi dels anys 80 per comercialitzar en el gegant asiàtic el popular cacau en pols espanyola, del que va llançar tot tipus de varietats amb sabor a maduixa, vainilla, plàtan, taronja i préssec per adaptar-se als gustos locals. No obstant això, amb els anys, Gao Li Gao ha anat allunyant-se del negoci original i s'ha convertit, fonamentalment, en una marca de pastelitos, galetes i tot tipus de snacks, de manera que les vendes de cacau en pols a Xina amb prou feines generen el 25% del negoci local.
Encara que exporta a uns 30 països, Idilia concentra pràcticament tot el seu negoci a Espanya. Xile -on té una planta de Cola Cao amb un soci local- i Portugal són els seus majors mercats internacionals.
1992: nova fita olímpica: Cola Cao és aliment olímpic a les olimpíades de Barcelona'92.
L'any 2002 Nutrexpa s'introdueix al mercat de Crema de Cacau amb una marca capdavantera: adquirint Nocilla i Mesura al grup angloholandès Unilever.
El 2003 s'inaugura la nova fàbrica de La Piara, a Manlleu (província de Barcelona), la més moderna planta industrial europea especialitzada en patés.
L'any 2008 Nutrexpa adquireix al grup SOS el negoci de galetes Cuétara per 215 milions d'euros.
L'any 2012 va adquirir les galetes de la marca Artiach.
El 2014 tancà la seva planta a Palència mitjançant un ERO que afectà als 67 treballadors de la planta dedicada a la producció dels batuts Okey i el Cola Caou per endur. Només set treballadors es van acollir a la recolocació en una altra planta del grup.
El 2015 Nutrexpa fou dividida en dos grups cadascuna d'ells controlada respectivament per les famílies Ventura i Ferrero, que ja alternaven des del 89 la presidència de Nutrexpa en períodes alternatius de quatre anys. Una d'aquestes empreses controla la branca de derivats del cacau (Okey, Cola Cao, Nocilla i Paladín...) i l'altra les branques de galetes i altres derivats alimentaris (Cuétara, Artiach, La Piara, Granja San Francisco, Phoskitos, Aneto...). Aquesta divisió fou consumada al gener del 2015 creant-se les dues empreses la societat mercantil Idilia Foods (família Ferrero), que es quedà la secció de derivats del cacau; i Adam Foods (família Ventura); amb les marques de galetes i altres derivats alimentaris. en aquell moment la plantilla conjunta era d'unes 1.900 persones.



Preguntes
1)Creus que Idilia Foods presenta les caractarístiques d’una empresa? Argumenta la teva resposta.
2) quina oferta comercial té la companyia?
3) Defineix el tipus d’empesa segons les seves característiques?
4) quines característiques té el seu entorn general?
5) quines característiques té el seu entorn específic?
6) Uneix amb fletxes:
Missió

·         Unos altos estándares para nuestros productos buscando la máxima calidad e inocuidad alimentaria. Tomando como referencia las normas UNE- EN ISO 9001 e UNE- EN ISO 22000.
Visió

·         construir marcas líderes y poner al alcance de los consumidores los mejores productos, guiados siempre por nuestro compromiso ético de calidad. Para ello, buscamos la excelencia a través de:
Objectius

·         aportamos el mejor sabor cuidando los perfiles nutricionales de nuestros productos, con la vocación de estar al lado de nuestros consumidores y seguir alimentando generaciones día tras día.

7) Segons d’estratègies d’en Porter,  Quina estratègia fa servir l’empresa?  Argumenta la resposta
8) Consideres que és una empresa líder, reptadora  o seguidora? Argumenta la resposta.
9) El que abans era una única empresa es va dividir en dues? Explicar aquest fet i quines raons poden haver estat per triar aquesta divisió. Agafar com a model explicatiu el que hem vist a classe.
10) A l’any 2003 es va inaugurar la fàbrica en Manlleu. En la localització geogràfica, quins factors consideres que han estat més important al moment d’aquesta tria.



[1] En finances, EBITDA (acrònim de Earnings before interest, taxes, depreciation and amortization; Beneficis abans d'interessos, impostos, depreciacions i amortitzacions) és una mesura del benefici que pretén mesurar la rendibilitat econòmica d'una empresa a fi de posar en relleu el benefici generat per l'activitat purament operativa d'aquesta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada