Cas pràctic: Cola cao i Nocilla.
Nutrexpa fou una empresa catalana del
sector de l'alimentació, va ser fundada per dues famíles
Ventura i Ferrero fins a la seva divisió. Entre els seus productes més populars
hi ha: Cola Cao, Nocilla,
la mel Granja San Francisco,
la xocolata Paladín, els batuts Okey, el pastisset Phoskitos i
els patés de La Piara. L'empresa
fou fundada el 1940 al
barri barceloní de
Gràcia i
comercialitzava els seus productes a Espanya, Portugal, Xile i la Xina.
A Espanya Cola Cao acapara el 60% de les vendes de
cacao soluble enfront del 25% de Nesquik. No obstant això, per a gustos els
països i, si ens anem a Suïssa, la cosa canvia. Allí el cacau de Nestlé arriba
al 58% de les vendes, mentre que el Cola Cao es queda darrere amb tan sol un
32%.
Segons la pròpia web actualment produeixen uns 40 milions de quilos anuals, és a dir, gairebé un quilo anual per espanyol.
Nutrexpa, va facturar en 2013 un total de 569 milions d'euros i va emprar a més de 1800 persones. Actualment, Idilia foods:
Patrimoni Net 291.743.721 €
Vendes 368.790.603 €
Resultat Exercici 73.051.400 €
EBITDA[1] 12.059.861 €
Segons la pròpia web actualment produeixen uns 40 milions de quilos anuals, és a dir, gairebé un quilo anual per espanyol.
Nutrexpa, va facturar en 2013 un total de 569 milions d'euros i va emprar a més de 1800 persones. Actualment, Idilia foods:
Patrimoni Net 291.743.721 €
Vendes 368.790.603 €
Resultat Exercici 73.051.400 €
EBITDA[1] 12.059.861 €
A diferència del
Cola Cao, la Nocilla va ser una adquisició.
A la fi dels anys 1960, el grup Starlux (actualment gallina blanca) es
va inspirar en un producte del grup italià Ferrero, la crema untable Nutella,
per elaborar el seu propi producte per al mercat espanyol. La massa de Nocilla
té un terç menys de pasta d'avellanes que Nutella.
El primer eslògan de Nocilla va ser Què merendilla!. Per donar-se a conèixer entre els joves,
Nocilla va patrocinar campaments esportius, esdeveniments infantils i va
apostar fortament per la publicitat. D'aquesta manera, Nocilla es va situar com
a principal marca en el seu sector.
En 1997 els accionistes de Starlux van vendre la signatura al grup Knorr, que més tard va passar a les mans de la multinacional anglo-holandesa Unilever. Cinc anys després, els propietaris varen vendre la marca al Grup Nutrexpa, coneguda per ser el fabricant del Cola Cao. Sota la seva gestió, Nocilla va llançar nous sabors i altres productes.
S'han realitzat edicions especials dels tassons de Nocilla, dissenyats per Rosario Flores, Vicky Martín Berrocal, Agatha Ruiz de la Prada o Victorio & Lucchino entre uns altres.
En 1997 els accionistes de Starlux van vendre la signatura al grup Knorr, que més tard va passar a les mans de la multinacional anglo-holandesa Unilever. Cinc anys després, els propietaris varen vendre la marca al Grup Nutrexpa, coneguda per ser el fabricant del Cola Cao. Sota la seva gestió, Nocilla va llançar nous sabors i altres productes.
S'han realitzat edicions especials dels tassons de Nocilla, dissenyats per Rosario Flores, Vicky Martín Berrocal, Agatha Ruiz de la Prada o Victorio & Lucchino entre uns altres.
Historial
El 1957, Nutrexpa
inaugura una nova factoria al carrer Lepant de Barcelona. El 1962 la companyia
inicia campanyes publicitàries a la televisió.
La companyia comença
la seva fase d'expansió: el 1964 adquireix l'empresa competidora Phoscao,
fabricant de cacau soluble. El 1970 adquireix l'empresa Galletas Paja, a Riudarenes (Girona),
introduint-se, d'aquesta manera, al sector de la pastisseria i brioixeria.
El 1972 l'empresa
mitjançant la marca Cola Cao es converteix
en patrocinador olímpic en els jocs de Munich 72. Cola Cao comença així una llarga història com a
"aliment olímpic".
El 1979 l'empresa
construeix una nova fàbrica a Parets del Vallès (Barcelona),
on se situa el magatzem general de distribució per a tota Espanya.
El 1980 l'empresa
crea la seva primera filial en l'estranger, més concretament a Xile, dedicada a la
fabricació del seu producte principal, el Cola Cao. Després d'aquesta primera
filial se'n succeiran d'altres a l'Equador, Polònia, Xina i Rússia.
El 1989 Nutrexpa
s'introdueix decididament al mercat xinés : inicia la
producció de Cola Cao a la Xina. No obstant això, Idilia va decidir abandonar
Xina després de 25 anys. Va vendre la
seva planta i el negoci que tenia al mercat xinès al grup Liwayway Holdings,
centrat en la producció de begudes, patates fregides, caramels i aperitius.
Gao Li Gao, que en xinès significa Alt Feliç Alt, va ser la marca triada per Nutrexpa a la fi dels anys 80 per comercialitzar en el gegant asiàtic el popular cacau en pols espanyola, del que va llançar tot tipus de varietats amb sabor a maduixa, vainilla, plàtan, taronja i préssec per adaptar-se als gustos locals. No obstant això, amb els anys, Gao Li Gao ha anat allunyant-se del negoci original i s'ha convertit, fonamentalment, en una marca de pastelitos, galetes i tot tipus de snacks, de manera que les vendes de cacau en pols a Xina amb prou feines generen el 25% del negoci local.
Encara que exporta a uns 30 països, Idilia concentra pràcticament tot el seu negoci a Espanya. Xile -on té una planta de Cola Cao amb un soci local- i Portugal són els seus majors mercats internacionals.
Gao Li Gao, que en xinès significa Alt Feliç Alt, va ser la marca triada per Nutrexpa a la fi dels anys 80 per comercialitzar en el gegant asiàtic el popular cacau en pols espanyola, del que va llançar tot tipus de varietats amb sabor a maduixa, vainilla, plàtan, taronja i préssec per adaptar-se als gustos locals. No obstant això, amb els anys, Gao Li Gao ha anat allunyant-se del negoci original i s'ha convertit, fonamentalment, en una marca de pastelitos, galetes i tot tipus de snacks, de manera que les vendes de cacau en pols a Xina amb prou feines generen el 25% del negoci local.
Encara que exporta a uns 30 països, Idilia concentra pràcticament tot el seu negoci a Espanya. Xile -on té una planta de Cola Cao amb un soci local- i Portugal són els seus majors mercats internacionals.
L'any 2002 Nutrexpa
s'introdueix al mercat de Crema de Cacau amb una marca capdavantera:
adquirint Nocilla i Mesura al
grup angloholandès Unilever.
El 2003 s'inaugura
la nova fàbrica de La Piara, a Manlleu (província de Barcelona), la més moderna
planta industrial europea especialitzada en patés.
L'any 2012 va
adquirir les galetes de la marca Artiach.
El 2014 tancà la
seva planta a Palència mitjançant un ERO que afectà als 67 treballadors de la planta
dedicada a la producció dels batuts Okey i el Cola Caou per endur. Només set
treballadors es van acollir a la recolocació en una altra planta del grup.
El 2015 Nutrexpa fou
dividida en dos grups cadascuna d'ells controlada respectivament per les
famílies Ventura i Ferrero, que ja alternaven des del 89 la presidència de
Nutrexpa en períodes alternatius de quatre anys. Una d'aquestes empreses
controla la branca de derivats del cacau (Okey, Cola Cao, Nocilla i Paladín...)
i l'altra les branques de galetes i altres derivats alimentaris (Cuétara,
Artiach, La Piara, Granja San Francisco, Phoskitos, Aneto...). Aquesta
divisió fou consumada al gener del 2015 creant-se les dues empreses la societat mercantil Idilia Foods
(família Ferrero), que es quedà la secció de derivats del cacau; i Adam Foods
(família Ventura); amb les marques de galetes i altres derivats alimentaris. en
aquell moment la plantilla conjunta era d'unes 1.900 persones.
Preguntes
1)Creus que Idilia Foods presenta les
caractarístiques d’una empresa? Argumenta la teva resposta.
2) quina oferta comercial té la companyia?
3) Defineix el tipus d’empesa segons les seves
característiques?
4) quines característiques té el seu entorn
general?
5) quines característiques té el seu entorn
específic?
6) Uneix amb fletxes:
Missió
|
|
·
Unos altos estándares para nuestros
productos buscando la máxima calidad e inocuidad alimentaria. Tomando como
referencia las normas UNE- EN ISO 9001 e UNE- EN ISO 22000.
|
Visió
|
|
·
construir marcas líderes y poner al
alcance de los consumidores los mejores productos, guiados siempre por
nuestro compromiso ético de calidad. Para ello, buscamos la excelencia a
través de:
|
Objectius
|
|
·
aportamos el mejor sabor cuidando los
perfiles nutricionales de nuestros productos, con la vocación de estar al
lado de nuestros consumidores y seguir alimentando generaciones día tras día.
|
7) Segons d’estratègies d’en Porter, Quina estratègia fa servir l’empresa? Argumenta la resposta
8) Consideres que és una empresa líder,
reptadora o seguidora? Argumenta la
resposta.
9) El que abans era una única empresa es va
dividir en dues? Explicar aquest fet i quines raons poden haver estat per triar
aquesta divisió. Agafar com a model explicatiu el que hem vist a classe.
10) A l’any 2003 es va inaugurar la fàbrica en
Manlleu. En la localització geogràfica, quins factors consideres que han estat
més important al moment d’aquesta tria.
[1] En finances, EBITDA (acrònim de Earnings before interest, taxes,
depreciation and amortization; Beneficis abans d'interessos, impostos, depreciacions i amortitzacions) és una mesura del benefici que pretén mesurar la rendibilitat econòmica d'una empresa a fi de posar en relleu el benefici generat per
l'activitat purament operativa d'aquesta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada